Як правильно внести платіж по кредиту: поради та рекомендації

Виплата кредиту – це найважливіший етап кредитування. Щоб уникнути прострочення і штрафних санкцій, позичальник повинен вчасно внести платіж, що передбачено умовами договору. При цьому перерахованих мікрофінансової організації коштів повинно вистачити на повне покриття заборгованості та нарахованих відсотків.

Але, незважаючи на те, що компанії пропонують широкий вибір способів перерахування грошей, позичальники часто стикаються з проблемами при виплаті кредитних зобов’язань. Вони спізнюються з внесенням коштів, відправляють перекази іншим одержувачам і навіть стають жертвами шахраїв. Як наслідок, їх позики не погашаються в строк, що призводить до виникнення прострочень.

Щоб цього уникнути, важливо не тільки накопичити необхідну суму на виплату. Громадянин повинен відповідально підійди до процесу внесення грошей, і дотримуватися певних заходів безпеки.

З якими проблемами може зіткнутися позичальник?

На перший погляд сплата позики – це проста фінансова операція. Все, що потрібно зробити позичальникові це ознайомитися з умовами, вибрати спосіб оплати і здійснити переказ в спочатку позначений для цього термін. Але далеко не всі клієнти МФО хочуть витрачати час на вивчення актуальної інформації. Багато поспішають розплатитися з кредитором і не приділяють належної уваги процесу внесення коштів.

Втім, навіть якщо громадянин ознайомиться з рекомендаціями МФО і правилами оплати, немає ніякої гарантії, що він зможе уникнути неприємної ситуації. У деяких випадках проблеми виникають з незалежних від споживачів обставин, що згодом призводить до появи прострочень.

При оплаті мікрозайму мікрофінансової організації громадянин ризикує зіткнутися з такими проблемами:

  • гроші прийшли на один або кілька днів пізніше зазначеної в договорі дати;
  • переказ не надійшов на рахунок МФО;
  • внесених коштів не вистачило на повне покриття боргу.

Незалежно від того, з якої причини онлайн кредит не був погашений в строк, мікрофінансова організація не буде розбиратися в ситуації, що склалася. Користуючись наданим законом правом, вона нарахує штрафні відсотки та передбачені договором комісії. А потім внесе інформацію про прострочення в кредитну історію громадянина. Якщо він захоче відстояти свої інтереси, йому доведеться самостійно шукати «втрачений» переказ і розбиратися з термінами перерахування. Тільки після цього можна спробувати домогтися списання штрафів.

Як оплатити кредит: практичні рекомендації

Якщо МФО спеціалізується на онлайн кредитуванні, оплатити її позику можна тільки через посередника. Щоб споживачеві було легше розібратися в процесі погашення, кредитори розміщують необхідну інформацію на своїх сайтах.

Наприклад, такого прикладу послідувала компанія «Манівео» (сервіс “Moneyveo UA”), на сайті якої можна знайти актуальні відомості про повернення взятих позик на карту. Втім, якщо компанія не підготувала докладну інструкцію з погашення, клієнту досить слідувати певним рекомендаціям.

Не платити через “сумнівних” операторів

З шахрайством можна зіткнутися не тільки при оформленні микрокредита. Стати жертвою зловмисників можна навіть в процесі погашення заборгованості. Досить внести оплату через «сумнівний» термінал самообслуговування і можна нажити собі масу проблем. І не факт, що кошти вдасться повернути навіть після звернення до правоохоронних органів.

Щоб захистити клієнтів від можливих неприємностей, на своїх сайтах МФО публікують інформацію про партнерів-посередників, які приймають кошти для погашення цілодобових швидких мікропозик. Перерахувавши платіж через такого оператора, можна не побоюватися обману або шахрайства. Але якщо «дозволений» термінал знаходиться в іншому кінці міста, не факт, що споживач захоче витрачати час на тривалу поїздку. Він може зробити переказ в будь-якому місці, але тільки без гарантії своєчасного надходження грошей.

Ще один нюанс, про який часто забувають клієнти – це комісія за перерахування. Як правило, у партнерів МФО вона істотно нижче в порівнянні з іншими операторами. За рахунок цього можна заощадити на додаткових витратах при обслуговуванні заборгованості.

Не тягнути до останнього дня

Якщо позичальник отримує зарплату 5-го числа, а віддати кредит треба до 6-го числа, цілком логічно, що він зробить переклад після надходження доходу. Але якщо можна внести гроші на 3-5 днів раніше зазначеної в договорі дати, не варто відмовляти від такої можливості. В цьому випадку можна уникнути наступних неприємностей:

  1. Втрати / крадіжки. Відкладені на погашення гроші можуть вкрасти злодії, як з квартири, так і з банківської карти. Завжди є ризик втратити гаманець і позбутися своїх накопичень. Якщо накопичення призначені для покриття кредитного зобов’язання, краще відразу витратити їх за призначенням. Все одно немає сенсу відтягувати оплату і чекати закінчення договору.
  2. Великої переплати. Позика це недешеве задоволення, навіть якщо вона була оформлена за зниженою ставкою під 0 відсотків. Але в разі дострокової виплати можна скоротити переплату, що вигідно клієнту. Після внесення коштів компанія перерахує суму відсотків і візьме плату тільки за фактичний термін кредитування.
  3. Виникнення прострочення. Немає ніякої гарантії, що в останній день дії договору споживач встигне внести платіж. Наприклад, він може “по швидкій” потрапити в лікарню або відбудеться технічний збій системи, що завадить йому виконати своє зобов’язання. І якщо в запасі немає хоча б одного або двох днів, позика відразу вийде на прострочення. І на заборгованість МФО нарахує штрафні відсотки, що збільшить суму витрат клієнта.

Перевіряти реквізити і не поспішати

Навіть якщо позичальник дуже поспішає і кудись спізнюється, він повинен приділити час процесу погашення. Не варто забувати, що достатньо однієї помилки в реквізитах і кошти підуть іншому одержувачу. І буде потрібно багато сил, щоб розшукати платіж і врегулювати ситуацію з кредитором.

Якщо гроші вносяться в терміналі, важливо правильно ввести всю запитувану інформацію. Для цього досить чітко слідувати підказкам системи і не поспішати при вказівці даних.

При здійсненні безготівкового перерахування в касі банку важливо упевнитися, що операціоніст правильно ввів надані реквізити. Якщо щось вказано невірно, слід зажадати виправити дані і тільки після цього підписати квитанцію.

Якщо клієнт самостійно виконує переклад, тільки на ньому лежить відповідальність за здійснення такої операції. Але він зможе легко уникнути помилки, якщо буде уважно вводити платіжні дані, які надала фінансова компанія.

Взяти квитанцію

Після здійснення будь-якої фінансової операції споживачеві видається платіжний документ. Таке правило діє і при оплаті мікрозаймів взятих в інтернеті. Неважливо, як позичальник вирішить внести кошти для покриття заборгованості (в касі, безготівковим переказом, через термінал). Йому повинна бути надана квитанція, яку краще зберігати до закінчення терміну позовної давності.

Не всі українці усвідомлюють важливість такого документа. Одні просто не беруть роздруковані квитанції, інші їх відразу викидають, вважаючи, що якщо операція виконана, можна не побоюватися проблем. Але якщо у позичальника немає платіжного документа, він не зможе довести факт перерахування коштів. Тому, якщо виникне форс-мажорна ситуація і гроші не дійдуть до МФО, він опиниться у вкрай невигідному становищі. У зв’язку з цим важливо завжди брати такий документ і не відмовлятися від його отримання.

Якщо при оплаті в терміналі клієнту не був виданий роздрукований чек, він повинен постаратися це зафіксувати будь-яким доступним йому способом. Наприклад, можна сфотографувати екран пристрою з інформацією про виконання платежу. В крайньому випадку, можна записати точну дату і час транзакції. Не факт, що гроші не дійдуть до одержувача і клієнт буде змушений використовувати ці відомості для захисту своїх інтересів. Але краще підстрахуватися і захиститися від можливих неприємностей.

Заплатити, а потім розбиратися

Як правильно вчинити, якщо гроші не дійшли до одержувача і позика вийшла на прострочення: заплатити борг, а потім “шукати” переклад або, навпаки, тягнути з погашенням до розшуку платежу, а потім зажадати списати штрафи і пені?

Таке питання часто хвилює клієнтів, які зіткнулися з проблемами при внесенні коштів. Незважаючи на те, що не завжди є можливість внести повторний платіж, а потім шукати «втрачені» гроші, це більш вигідне і раціональне рішення. Це пов’язано з тим, що:

Набагато легше домогтися від МФО повернення переплати, ніж списання штрафних відсотків. Навіть якщо клієнт буде запевняти, що здійснив платіж, компанія все одно буде слідувати положенням договору. За недотримання умов виплати вона нарахує штраф, а потім надішле повідомлення про заборгованість. І не виключено, що позичальник не зможе домогтися її списання без судового розгляду.

Гроші можуть повернутися відправнику. Клієнти часто поспішають і не завжди вірно вказують реквізити, через що перекази не доходять до мікрофінансових організацій. На якийсь час вони «зависають» на транзитних рахунках, а потім повертаються відправникам. Враховуючи, що позичальник сам неправильно вказав платіжні дані, тільки він винен в ситуації, що склалася. І якщо він буде чекати повернення коштів, йому доведеться заплатити великий штраф.

На розшук платежу може знадобитися 5-30 днів. Не отримавши оплату, компанія може швидко продати борг колекторському агентству, що явно не в інтересах клієнта. У цьому випадку йому доведеться вирішувати проблему з професійними стягувачами, які рідко налаштовані вести діалог.

Не ігнорувати ситуацію, що склалася

Якщо компанія не отримала платіж, важливо постаратися зробити всі можливі дії, щоб уникнути прострочення. Не варто думати, що при наявності квитанції можна легко довести факт внесення коштів і не побоюватися наслідків. Такий документ допоможе розшукати переклад і домогтися списання штрафів тільки в тому випадку, якщо клієнт не буде ігнорувати ситуацію, що склалася. А для цього потрібно подати заяву в МФО, щоб зафіксувати проблему.

Якщо гроші “пропали”, важливо:

Упевнитися, що переказ грошей був здійснений за правильними реквізитами. Не виключено, що в них були внесені зміни, про що не знав споживач. Це буде нескладно зробити при наявності платіжної квитанції.

Здійснити повторний платіж на користь МФО, що допоможе уникнути прострочення (при наявності такої можливості). Позику краще повернути іншим способом (наприклад, якщо загубився банківський переказ, краще здійснити платіж в терміналі).

Звернутися до посередника, повідомити, що компанія не отримала грошовий переказ і попросити розібратися в ситуації, що склалася. Про наявність проблеми також важливо сповістити свою мікрофінансову організацію.

Переконатися, що платіж дійшов до МФО

Ситуація, коли позичальник оплатив позику, а через місяць дізнався про прострочення, досить типова для мікрокредитування. Щоб цього уникнути, важливо переконатися, що компанія отримала платіж, а перерахованих коштів вистачило на повне покриття боргу. Для цього слід:

Перевірити статус позики в особистому кабінеті користувача. Це краще зробити через кілька годин після здійснення операції. В особистому кабінеті відображена вся інформація про діюче зобов’язання. І, щоб переконатися в погашенні кредиту, досить подивитися інформацію відповідного розділу.

Звернутися в службу підтримки. Якщо користувач не впевнений, що правильно трактував інформацію з особистого кабінету, він може скористатися допомогою служби підтримки.

Навіть якщо в особистому кабінеті з’явилася інформація про повернення позики, через кілька днів не зайвим буде повторно перевірити його статус. Якщо він закритий, можна звернутися в МФО для отримання документа про погашення заборгованості.

Оплату на користь кредитних небанківських компаній приймають посередники. Але вони мають право стягувати комісію за перерахування коштів. Клієнти часто забувають про таку статтю витрат, і не завжди правильно розраховують суми платежів. В результаті позика погашається не в повному обсязі і виникає проблемна заборгованість. Але якщо після здійснення оплати позичальник відразу перевірить статус позики, він зможе уникнути серйозних проблем. При наявності невідповідності в сумах він встигне погасити борг до закінчення терміну дії договору.

Автор Фінанси і кредит

Микола Петрович Кучерявенко — український юрист, професор, доктор юридичних наук, кандидат економічних наук, завідувач кафедри фінансового права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, перший віце-президент Національної академії правових наук України, академік Національної академії правових наук України (2010). Повна автобіограіфія: https://uk.wikipedia.org/wiki/Кучерявенко_Микола_Петрович Контакти: 61024, м. Харків, вул. Пушкiнська, 77. Тел.: 704-93-02